«

»

sep
12

Gooise brug in ZHSB

Romein Beton heeft onlangs de Gooisebrug geplaatst over de Leidsche Rijn in De Meern, gemeente Utrecht. Het betreft een voetgangersbrug met een lengte van 20 meter en een breedte van 1.60 meter en een dekdikte van 450mm. De bestaande betonnen brug verkeerde in slechte staat en diende vervangen te worden. De afdeling Stedelijk Beheer van de gemeente wilde een onderhoudsarme en duurzame constructie realiseren en kwam uit op ZHSB.

De Gooisebrug is gemaakt naar een ontwerp van het gemeentelijk Ingenieursbureau Utrecht (IBU) dat het project als innovatief contract op de markt had gebracht.  De prefab betonnen brug diende volgens het contract geproduceerd te worden met een karakteristieke kubusdruksterkte van minimaal 135N/mm2 (betonkwaliteit C115/135), en een buigtreksterkte van minimaal 15N/mm2. In de brug zijn vier spankanalen opgenomen waarin telkens negen voorspanstrengen zijn gelegd. Door de betonkwaliteit en de voorspanning kan het ruim 29 ton zware brugdek toe zonder steunpunten in het midden. Kenmerkend voor ZHSB is de toepassing van fijne korrels en extra vulstoffen, gecombineerd met een lage water-cement factor. En natuurlijk de toepassing van staalvezels in plaats van zachtstaalwapening. “De Gooisebrug is de eerste voorgespannen Zeer Hoge Sterkte Beton brug van Nederland”, aldus Paul de Vries van Romein Beton.

 

Gooisebrug in ZHSB

Gooisebrug in ZHSB

Productie
De brug is in een geheel gesloten mal geproduceerd. Deze is tijdens de stort aan één zijde circa 6 meter gelift. Vanaf de lage zijde is de mortel in de mal gepompt. Door de mal van onderaf te vullen werd luchtinsluiting voorkomen. Door het ontbreken van een stortzijde heeft de gehele brug een strak uiterlijk. Deze pomptechniek paste Romein Beton ook al toe bij de productie van de geluidsschermen bij de A2 Holendrecht – Maarssen. Verder paste het bedrijf Hoogovencement CEM III A-52,5 toe. Voorheen werd alleen Portlandcement CEM I  gebruikt om ZHSB te realiseren. Door Hoogovencement toe te passen krijgt het element een homogene lichte kleur. Bijkomend voordeel is dat bij de productie van Hoogovencement circa 40% minder CO2 vrijkomt dan bij Portlandcement. En dat is weer gunstig voor de Carbon Footprint.

 

De toegepaste vezels

De toegepaste vezels

Voordelen
“Het toepassen van ZHSB levert een slankere en dus lichtere constructie op, waardoor een goedkopere fundatie kan worden toegepast”, aldus De Vries. “Daarnaast zijn er belangrijke voordelen op het gebied van onderhoud. Door de hoge dichtheid heeft het materiaal een lage porositeit waardoor er minder chloridenionen in kunnen dringen. Er zijn dus minder onderhoudskosten op lange termijn en er is geen tot weinig hinder door onderhoudswerkzaamheden. Dat maakt dat de Gooisebrug een goedkopere constructie dan een traditionele brug met tussensteunpunten. Door de toepassing van staalvezels en het ontbreken van traditionele wapening kunnen complexere vormen worden gerealiseerd. Dit betekent een grotere vormvrijheid voor ontwerpers.” Romein Beton verwacht veel interesse voor ZHSB. Niet alleen voor slanke bruggen, maar ook voor bouwkundige oplossingen en stedelijk interieur.

Artikel uit: B:ton // juli 2011

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.uhsb.nl/?p=616

Geef een reactie